Opdrachtgever: CGI
Contenttype: Brochure, glossy
Doelgroep: IT-strategen, CIO's
Onderwerp: Big data analytics, gamification
Link: Bekijk hier de brochure
“De koerier kan op grond van deze feedback zijn rijgedrag bijstellen en wordt daar dankzij het competitie-element extra in gestimuleerd.”
Tom Vervoort, IT-directeur bij DHL Express Nederland.
DHL Express en gemeente Rotterdam stimuleren zuiniger rijden
De weg van de minste uitstoot
Overheid en bedrijfsleven maken serieus werk van CO2-uitstoot. Zo streeft DHL Express naar 30% reductie in 2020. De gemeente Rotterdam mikt zelfs op een volledig emissievrije binnenstad in datzelfde jaar. Ambitieuze doelen voor transport en logistiek. Reden genoeg om te zoeken naar een manier om chauffeurs bewuster en zuiniger te laten rijden. Het antwoord werd gevonden in de BestDriver-app, ontwikkeld door CGI in samenwerking met beide klanten.
De BestDriver-app combineert big data-analytics met gamification om duurzaam rijgedrag van chauffeurs te stimuleren. Een big data-platform wordt gevoed vanuit de boordcomputers van de chauffeurs. Dankzij analytics technologie krijgt de chauffeur via een mobiele interface real-time feedback op zijn rijgedrag. De app geeft ook tips hoe hij het duurzaamst kan rijden, waarmee hij waardevolle punten kan vergaren.
Dankzij dat serious gaming-element is BestDriver een unieke app, die chauffeurs laat wedijveren om het laagste brandstofverbruik. En het werkt: een gemeten reductie van 5% is beslist substantieel te noemen. BestDriver verdiende mede daarom een ICT Milieu Award-nominatie. De app was volgens IT-collega’s dit jaar een van de beste ICT-projecten met een positieve invloed op het milieu.
“Wat bij Rotterdam past, is goede ideeën uit de samenleving helpen realiseren. Zo komen we samen tot bruikbare, duurzame initiatieven.”
Richard van der Wulp, planoloog gemeente Rotterdam.